Szanowny Widzu Heliosa,

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również nasi Zaufani Partnerzy, którzy chcą reklamować treści dopasowane do Twoich preferencji. W związku z wejściem w życie od 25 maja 2018 roku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”) chcielibyśmy zapoznać Cię z poniższymi informacjami zanim przejdziesz do naszej strony. Klikając w link „Przejdź do strony” lub zamykając to okno lub korzystając dalej ze strony zgadzasz się na postanowienia opisane tutaj.

Przejdź do strony »

Wydarzenia

Szczegóły

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Krytyk filmowy i teatralny Łukasz Maciejewski co tydzień będzie Państwu polecał najnowsze propozycje filmowe w ramach Kultury Dostępnej.

REZERWUJ / KUP BILET

Gorzów Wielkopolski – Helios
Wspomnienie lata
Wspomnienie lata

Od lat: 15, Czas trwania: 90 min.
Produkcja: Polska [2016]

Zwiastun

Treść

WSPOMNIENIE LATA

Adam Guziński jest ważną, ciekawą postacią w polskim kinie. Jego filmy – zarówno krótkie formy, jak i debiutancki, pełnometrażowy „Chłopiec na galopującym koniu”, były pokazywane na najważniejszych festiwalach, a sam reżyser zyskał być może wąską, ale bardzo wierną grupę fanów. Długo czekaliśmy na nowy film twórcy „Antychrysta”. Było warto. „Wspomnienie lata” to film głęboki, zaskakujący interpretacyjnie, dający widzom poczucie kontaktu z czymś ważnym, potrzebnym, mądrym i pięknym.

Akcja „Wspomnienia lata” rozgrywa się pod koniec lat siedemdziesiątych – nienachalna stylizacja została świetnie uchwycona w zdjęciach Adama Sikory, w kostiumach Doroty Roqueplo. Z płyt gramofonowych dochodzą dźwięki hitów Anny Jantar (oryginalną muzykę do filmu skomponował wybitny muzyk alternatywny, Jacaszek), dziewczyny noszą piękne kolorowe sukienki, chłopcy - wełniane portki. Powracają obrazki z przeszłości. Meble, trzepaki, szklanki. Tamten świat wyglądał inaczej. Efektownie, tandetnie – nie mnie oceniać, na pewno inaczej. Była w nim jednak siła wspólnoty bliska dzisiejszym reakcjom. Lato wyglądało przecież tak samo jak dzisiaj, i emocje były podobne. Wspomnienie jednego lata staje się zatem uniwersalnym przywołaniem lat zapamiętanych, zapomnianych, przypominanych na nowo.

Na pierwszym planie dwoje bohaterów – matka i syn w mistrzowskich kreacjach Urszuli Grabowskiej i Maksymiliana Jastrzębskiego. Lato jak z filmów Erica Rohmera. Prześwietlone, słoneczne, ale promienie maskują rozmaite uczucia, również złość, również zazdrość. Chłopiec tęskni za ojcem którego nie ma w domu całymi miesiącami. Matka również tęskni – być może za straconymi szansami, za życiem, które umyka, a ona właściwie nie zorientowała się, że to już, że to może ostatni moment, żeby zrobić coś egoistycznie tylko dla siebie. Po raz ostatni, zarazem po raz pierwszy, zaszaleć, zakochać się, zgrzeszyć.

Pomiędzy tymi dwoma osobowościowymi wektorami – matki i syna, toczy się gra o wysoką stawkę. Ocalenie rodziny czyli ocalenie lata. A przede wszystkim, ocalenie miłości. Bo film Adama Guzińskiego jest również o tym. Jak w „Hymnie o miłości” świętego Pawła: „Miłość cierpliwa jest, łaskawa jest. Miłość nie zazdrości, nie szuka poklasku”. Jeżeli miłość jest...

Łukasz Maciejewski - filmoznawca, krytyk filmowy i teatralny. (foto: Marcin Oliva Soto)
Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych ("AICT") oraz Federacji Krytyków Filmowych ("Fipresci"). Dyrektor programowy festiwalu "Kino na Granicy" w Cieszynie. Wykładowca na Wydziale Aktorskim w Szkole Filmowej w Łodzi. Autor wielu książek ("Przygoda myśli", "Aktorki. Spotkania", "Wszystko jest lekko dziwne", "Flirtując z życiem"), stały współpracownik kilkunastu czasopism, ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, telewizji HBO, stały komentator "Tygodnika Kulturalnego" w TVP Kultura. Laureat wielu nagród i wyróżnień dziennikarskich: między innymi statuetki "Uskrzydlony", "Dziennikarskiej Weny" oraz "Złotej Róży" za "nową jakość w krytyce filmowej". W 2015 opublikował tom esejów "Aktorki. Portrety"