Szanowny Widzu Heliosa,

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. W ten sposób technologię tę wykorzystują również nasi Zaufani Partnerzy, którzy chcą reklamować treści dopasowane do Twoich preferencji. W związku z wejściem w życie od 25 maja 2018 roku Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”) chcielibyśmy zapoznać Cię z poniższymi informacjami zanim przejdziesz do naszej strony. Klikając w link „Przejdź do strony” lub zamykając to okno lub korzystając dalej ze strony zgadzasz się na postanowienia opisane tutaj.

Przejdź do strony »

Wydarzenia

Szczegóły

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Kultura Dostępna / krytyk poleca

Krytyk filmowy i teatralny Łukasz Maciejewski co tydzień będzie Państwu polecał najnowsze propozycje filmowe w ramach Kultury Dostępnej.

KUP BILET – WCZEŚNIEJ KUPUJESZ, WIĘCEJ ZYSKUJESZ

Olsztyn – Helios
UKRYTA GRA
UKRYTA GRA / napisy

Od lat: 13, Czas trwania: 100 min.
Produkcja: Polska [2019]

Zwiastun

* nie obowiązują kupony i zaproszenia

Treść

LEKCJA HISTORII W STYLU POP

„UKRYTA GRA” reż. Łukasz Kośmicki

Nawet jeżeli bardzo chciałoby się uciec od tego tematu, „Ukryta gra”, zrealizowany z dużym rozmachem i z udziałem międzynarodowych gwiazd, katastroficzny thriller Łukasza Kośmickiego pozostanie w historii najnowszego polskiego kina, ostatnim niestety producenckim dziełem sygnowanym nazwiskiem Piotra Woźniaka-Staraka. Przedwcześnie, tragicznie zmarły Starak, razem ze swoim stałym partnerem producenckim, Krzysztofem Terejem (szczęśliwie ich firma, Watchout Studio, będzie działała nadal), w dużym stopniu wprowadzili do polskiego kina nowy model producencki. To właśnie producent wybierał temat, scenarzystę, reżysera, brał udział w castingu i w montażu, starając się zapewnić możliwie największy komfort pracy wszystkim artystom biorącym udział w projekcie. Filmy produkowane przez Staraka miały być z założenia komercyjne, adresowane do wielotysięcznej widowni, ale także nieprzynoszące nikomu wstydu, realizowane na wysokim poziomie artystycznym i produkcyjnym. Dzięki tej inicjatywie powstały tytuły, które dzisiaj mogą uchodzić za swoisty wzorzec tego typu działalności - „Bogowie” czy „Sztuka kochania”. „Ukryta gra” przez porównanie wydaje się jednak propozycją wyższego ryzyka.

Reżyser filmu, Łukasz Kośmicki, nominalnie debiutujący tym tytułem jako fabularzysta, ale już z olbrzymim dorobkiem na koncie (nagrody na festiwalu w Gdyni za scenariusz do „Domu złego” Wojciecha Smarzowskiego, oraz zdjęcia do „Gier ulicznych” Krzysztofa Krauzego i „Poznania '56” Filipa Bajona), otrzymał trudne zadanie. Otoczony świetnymi współpracownikami – autorem scenografii był Allan Starski, laureat Oscara za „Listę Schindlera”, współpracownik Andrzeja Wajdy i Romana Polańskiego, a zdjęć – Paweł Edelman, jeden z najbardziej utytułowanych operatorów europejskich; musiał stworzyć wiarygodny obraz zimnowojennej Warszawy, w której kłopoty dnia codziennego, mieszają się ze strefą mocarstwowych wpływów przede wszystkim ze strony ZSRR.

Dla młodych widzów „Ukryta gra” w konwencji popularnego kina akcji, może przynieść też całkiem wiarygodną lekcję historii. Film rozgrywa się w bardzo trudnym dla XX wieku momencie. Chruszczow odgraża się atakiem nuklearnym, a wojska radzieckie płyną w stronę Kuby. W fikcyjnym, chociaż bardzo autentycznie wymyślonym starciu szachowym rozgrywającym się budynku Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, pełniącym zresztą w filmie rolę arcyważnego aktora, naprzeciwko siebie stają reprezentant Rosji i Stanów Zjednoczonych. Nie chodzi jednak tylko o sport, o grę logiczną, stawka jest o wiele wyższa. Mówiąc pompatycznie: może chodzić o uratowanie świata przed zagładą. Główny bohater filmu, Joshua Mansky, wybitny szachista, ale i równie utytułowany ...alkoholik, grany powściągliwie przez Billa Pullaman nie wygląda jednak ani jak Superman, ani jak Spiderman. Jest zmęczony, zdziwiony, jak gdyby przypadkiem wkręcony w wielką międzynarodową rozgrywkę. Przypadkowy bohater. Ale czy na pewno?

„Ukryta gra” to rzadki w naszym filmie model kina popularnego, komercyjnego, nie obawiającego się jednak zadawania trudnych pytań po to, żeby usłyszeć na nie kilka niejednoznacznych odpowiedzi...

Łukasz Maciejewski - filmoznawca, krytyk filmowy i teatralny. (foto: Marcin Oliva Soto)
Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych ("AICT") oraz Federacji Krytyków Filmowych ("Fipresci"). Dyrektor programowy festiwalu "Kino na Granicy" w Cieszynie. Wykładowca na Wydziale Aktorskim w Szkole Filmowej w Łodzi. Autor wielu książek ("Przygoda myśli", "Aktorki. Spotkania", "Wszystko jest lekko dziwne", "Flirtując z życiem"), stały współpracownik kilkunastu czasopism, ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, telewizji HBO, stały komentator "Tygodnika Kulturalnego" w TVP Kultura. Laureat wielu nagród i wyróżnień dziennikarskich: między innymi statuetki "Uskrzydlony", "Dziennikarskiej Weny" oraz "Złotej Róży" za "nową jakość w krytyce filmowej". W 2015 opublikował tom esejów "Aktorki. Portrety"